1912
Początki…
Nasza historia rozpoczyna się w roku 1912, w sklepiku na Faubourg Saint-Antoine, w paryskiej dzielnicy będącej niegdyś skupiskiem rzemieślników i artystów.
Georges Libéron przejmuje fabrykę artykułów dla malarzy i pozłotników elementów drewnianych i rozpoczyna działalność na ulicy Saint-Denis, pod numerem 163. Klientami sklepu są głównie zawodowi pozłotnicy i stolarze.
Wizjoner i pasjonat Georges Libéron zakłada spółkę ze swoim szwagrem, Paulem Chotardem, i rozszerza działalność na produkty do konserwacji i pielęgnacji mebli, wprowadzając na rynek serię „ligne bleue”. Popularność, jaką cieszą się jego produkty, przekonuje Georges’a Libérona do opracowania produktów do utrzymania i pielęgnacji domu.
Mówisz „O.Ké”?
Od momentu opatentowania środka enkaustycznego Georges Libéron rozpoczyna prace nad serią produktów przeznaczonych dla gospodyń domowych. Ten produkt, wyróżniony na wystawie światowej w Paryżu w 1900 r., charakteryzuje się właściwościami antyseptycznymi i pasożytobójczymi.
Środki enkaustyczne z serii „ligne bleue”, oferowane w postaci pasty lub płynnego wosku, ułatwiają utrzymanie i pielęgnację podłóg i mebli. „Bezkonkurencyjna” pasta O.Ké staje się „cudownym” produktem do sprzątania, nadającym się do wszystkich rodzajów podłoży, gwarantującym idealną czystość i niezrównany połysk.
Lata 1950-60
„Libérons-nous”…
Tymczasem wyidealizowany obraz „strażniczki domowego ogniska” ulega zmianie. Pod wpływem modelu amerykańskiego reklama, kino i moda propagują obraz kobiet wesołych, zalotnych, dynamicznych, niezależnie od okoliczności… prawdziwych domowych aniołów!
Libéron uwodzi gospodynie, które często podjęły już pracę, oferując im produkty dostosowane do ich nowych zajęć i do nowoczesnych powierzchni: Vapocire oferowany jako spray oraz Rapid-Lak w trójkątnym kartoniku… Opakowania są dostosowane do przeznaczenia samego produktu.
Serię „ligne bleue” uzupełnia obecnie seria „ligne rouge”, której flagowym produktem jest Black Bison.
Uwolnijmy się, „Libérons-nous”, zachęca Libéron, zapomnijmy o wełnie stalowej i ściereczkach…
W latach 50 wszystko, co pochodziło ze Stanów Zjednoczonych, było synonimem postępu i nowoczesności. Bizon to zwierzę symbolizujące wytrzymałość i siłę. Przymiotnik „czarny” przywołuje kolor pasty występującej w wielu różnych odmianach w epoce woskowania i enkaustyki.
Reklamodawcy stosują wizerunki zwierząt i nadużywają ich. Zwierzęta wykorzystywane są bądź wbrew potocznym skojarzeniom, bądź zgodnie z nimi: czarny lew reklamuje woskowanie, pszczoła również reklamuje wosk i woskowanie, a szop pracz stanowi reklamę pralki…
Lata 1970-90
Od antykwariuszy po dystrybucję masową
Marka ponownie nawiązuje kontakt ze środowiskiem stolarzy i rzemieślników pracujących w drewnie, a także poszerza swoją ofertę produktów technicznych.
W latach 1990, pragnąc jak najszerszemu gronu odbiorców przekazać swoje umiłowanie do pięknych materiałów, marka wypływa na szerokie wody — zostaje zakupiona przez Grupę V33, co pozwala jej wejść na rynek dystrybucji masowej w segmencie produktów dla majsterkowiczów.
Libéron prosperuje i staje się czołową marką na rynku produktów do drewna i innych materiałów szlachetnych (płytki tomette, marmur, skóra itp).
Lata 2000
Pasja kreatywności
Powstaje coraz więcej powstaje pchlich targów, wyprzedaży garażowych i magazynów rzeczy używanych, na których łowcy okazji i początkujący dekoratorzy wnętrz z niecierpliwością szukają zapomnianych przedmiotów, które będzie można odrestaurować lub przerobić.
Na bazie tej obserwacji Libéron przywraca do łask dawne techniki malarstwa ozdobnego: rodzi się gama farb z efektami dekoracyjnymi! Farba kredowa, Patyna, Politura… prawdziwa alternatywa do produktów wykończeniowych do drewna. Ta nowa oferta każdemu stwarza możliwość wyrażenia swojej kreatywności i indywidualności. Gama rozrasta się, oferując produkty do coraz większej liczby podłoży i materiałów, uwzględniając coraz więcej efektów i dążąc do coraz większej prostoty (produkty bez potrzeby nakładania podkładu, produkt na bazie wody itd.), by wszystkim dać przyjemność z prac i dostosować się do potrzeb.
2010
Drewno zaczarowane na nowe
Tradycyjne meble i antyki cieszą się coraz mniejszym wzięciem. Konsumenci potrzebują technik wykończeniowych idących z duchem czasu, zdrowszych i łatwiejszych do stosowania.
Wprowadzając gamę Esprit Campagne, Libéron uzupełnia swoją linię produktów Finitions bois antiquaires (produkty wykończeniowe do drewnianych mebli antykwarycznych) obejmującą produkty (bejce, woski, lakiery itp.) proste, oryginalne i autentyczne, przeznaczone dla wszystkich miłośników drewna.
Le Badigeon
Le Badigeon to farba kredowa opracowana według technik stosowanych przez naszych przodków. Podobnymi farbami malowano zewnętrzne i wewnętrzne ściany domów już od czasów starożytnych. Przywracając do życia tę technikę wykończeniową, Libéron odchodzi od skomplikowanych zastosowań kredy, ale zachowuje jej subtelność i piękno. Farba Le Badigeon, matowa z efektem pudru, lekko przezroczysta, podkreśla piękno drewnianych belek, drzwi, mebli, boazerii i drewnianych cokołów, pokrywając je lekko białawą lub szarawą patyną.
2018
Podkreślone piękno ścian
Velours de Peinture
Libéron rozszerza swój know-how na ściany, opracowując Velours de Peinture, serię wysokiej jakości farb ściennych na bazie naturalnych składników, takich jak m.in. kazeina. Farby te, wysoce estetyczne i aksamitnie matowe, są dostępne w palecie eleganckich i wyrafinowanych barw zaczerpniętych z serca kultury francuskiej.